1 Ağustos 2013 Perşembe

Gelişim Aşamaları ve Özellikleri..

A- Psikomotor Gelişim Basamakları
B- Normal Boy ve Kilo Gelişim Aşamaları

A- Psikomotor Gelişim Basamakları:

1- Motor Gelişimi
İlk 3 ay içindeGözleri ile hareket eden şekilleri takip edebilir ,kucağa alındığında kafasını dik tutabilir , yüz üstü yatarken kafasını bir miktar yukarı kaldırabilir ve yanlara çevirmeye çalışır, kollarını hareket
ettirebilir,ellerini yumruk haline getirebilir.
3-6 ay arasındaNesne ve oyuncakları yakalamaya çalışır onlara uzanmaya çalışır , eline aldığı nesneleri ağzına götürmeye çalışır, hoşuna giden nesnelere uzanmaya çalışır. Kafasını yüz üstü yatarken tam dik kaldırabilir. Kafasını tutabilir.
6-12 ay arasıOturabilir , emekleyebilir , tutunarak ayağa kalkabilir , 12. ayın sonuna doğru ayakta çok kısa süreli durabilir ,ayakta tutulduğunda ayaklarını hareket ettirir, ufak eşyaları ve oyuncakları iterek yuvarlayabilir , elleri arasında oyuncak geçişi yapabilir, sırt üstü yatarken düz dönebilir, işaret parmağı ile nesneleri gösterebilir.
12-18 ay arasıYürür , elinden tutulduğunda merdiven tırmanır ,ayakta iken çömelebilir,ayağı ile topa vurabilir,yere doğru eğilir , destekle zıplayabilir, kaşığı rahatlıkla tutabilir.
18-24 ay arasıKapıyı açabilir , kendi başına merdivenden inip çıkabilir , bir elini daha çok kullanmaya başlar , oyuncakları ile oynarken el becerilerini rahatlıkla kullanabilir (2-3 küpten kule yapabilir ).
2-3 yaş arasıDüşmeden koşabilir , bazı çizgileri taklit eder , merdivenden rahatlıkla kendi başına inip çıkabilir , oyuncakları ile oynarken el becerilerini rahatlıkla kullanabilir ,düğmesini açabilir,üç tekerlekli bisikleti sürebilir ,tek ayak üstünde kısa bir süre durabilir , bir bardak suyu taşıyabilir ,yürürken engelleri adım atarak rahatlıkla geçer , rahatlıkla çömelip kalkabilir , geri geri yürüyebilir ,
3-4 yaş arasıTek ayağı üzerinde uzun süre durabilir , ayakkabısını giyer , kendini doyurabilir , düz çizgi çizebilir , tek başına dolaşmaya çalışır , çift ayakla 40 cm sıçrayabilir , öne takla atabilir , yardımsız kaydıraktan kayabilir , çömelip kalkma hareketini rahatlıkla yapabilir , oyuncakları ile oynarken el becerilerini rahatlıkla kullanabilir , 40-50 cm den aşağı atlayabilir , tek ayakla sıçrayabilir , dans etme müzik ile beraber tempo tutma , zıplayan topu eli ile tutma , kağıttaki şekilleri boyar , 3-4 renk eşleştirebilir , aynı kartları eşleştirebilir , bazı harfleri eşleştirebilir , artı eksi yapabilir ,
4-6 yaş arasıMakasla kağıtları kesebilir , bakarak 1 den 8-9 a kadar sayı yazabilir , öğretilirse adını yazabilir ,sek sek oynayabilir , üçgen ve kare yi kopyalar , kendi giyinir kendi soyunur , ayakkabısını bağlar , yüzünü yıkar , dişini fırçalar , altı yaşında iki tekerlekli bisiklete binebilir , el becerileri gözle görülür bir şekilde gelişir.

2- Dil Gelişimi
İlk 3 ay içindeSese karşı tepki verir , agulama şeklinde sesler çıkarabilir , tanıdık kişi ve eşyaları görünce ellerini sallar gözü ile takip eder , kendi kendine gülümseyebilir ,müzik ve konuşmaya karşı tepki verir , kendi kendine oynarken bazı heceleri tekrarlar , dudakları ile p , b, m gibi harfleri çıkarmaya çalışır.
3-6 ay arasındaÇevresinde konuşan kişileri arar , ağlarken konuşulunca rahatlar , agulama şeklinde iletişim kurar , yüksek sesle güler , kendine göre ağlama dışında heceler kullanır,
6-12 ay arasıAnnenin sesini taklit etmeye çalışır , cee oyunu oynar , bazı eşyaları ses çıkartmak için kullanır , ma ma -da da gibi sesleri rahatlıkla çıkarır , 12 aya doğru baba mama der , oyuncakları ve kişileri ile anlamsız dahi olsa konuşmaya çalışır ,
12-18 ay arasıHızla yeni kelimeleri öğrenmeye devam eder , her gün gördüğü cisimleri adlandırmaya ve onları rahat tanımaya başlar , insanlar ile ilişki kurarken anlamlı kelimeleri çoğunlukla kullanmaya başlar , ailenin öğrettiği kelimeleri kendi kendine tekrarlar ,onsekizinci aya doğru iki komutu üst üste anlayıp yerine getirir, (bardağı al mutfağa götür gibi ) ,
18-24 ay arasıİki kelimelik cümleler yapmaya başlar , tanıdıklarının ismini bilir , isteklerini rahatlıkla ifade edebilir , ikiden fazla komutu anlar ve yerine getirir , yirmi dördüncü aya doğru üç kelimelik cümleleride konuşur ,
2-3 yaş arasıTanıdığı yetişkinler ile rahatlıkla sohbet eder , reddetme ifadesi kullanabilir , cümle yapısı erişkin cümle yapısına benzemeye başlar , vücudunun parçalarını rahatlıkla yapar , bütün komutları yerine getirebilir , kelime hazinesi hızla artar,
3-4 yaş arasıKonuşma ve cümle kurması erişkine iyice benzemeye başlar , kendine ait yaş , soyadı gibi özellikleri bilir , ezberlediği şarkı sözleri vb. rahatlıkla söyler , erişkinler ile rahat sohbet edebilir,
4-6 yaş arasıGrup halinde olan konuşmalara katılır , hikaye ve masal anlatır , sayı sayar , kelime hazinesi iyice artmıştır , sıfatları rahat kullanmaya başlar , cümle yapısı ve şekli erişkinle hemen hemen benzer , isteklerini ayrıntıları ile anlatabilir.

3- Sosyla ve Kişilik Gelişimi
İlk 3 ay içindeAnneyi tanıyarak tepki verir , konuşulunca dinler , kucağa alınınca susar , nesneleri takip eder , gülümser
3-6 ay arasındaAnne babasına sarılarak kucaklar , nesneleri ve yiyecekleri ağzına götürür,kendiliğinden gülümser , elini uzatır.
6-12 ay arasıOyuncakları ile 10-15 dk oynar , ce oyunu oynar , karşılıklı oyun oynar , yabancıları tanır , tanıdıklarına ses çıkartır , anneden ayrı kalınca endişelenir , baba mama gibi kelimeler ile iletişime geçmeye çalışır,
12-18 ay arasıKendi kendine bardakla su içebilir , kaşıkla yemek yiyebilir , oyuncaklar ile etkileşimi artar , giyimine yardım eder , müzik ile beraber tempo tutabilir , istemediği şeyleri belli eder , ayakkabı çorabını çıkarabilir ,
18-24 ay arasıTuvaletini söyleyebilir , istendiğinde ufak komutları yerine getirerek erişkinler ile etkileşime girer , taklide dayalı oyunlar oynar ( bir kutuyu araba gibi sürmek gibi ) ,diğer çocuklara ilgisi artar , diğer çocuklar ile oyuncakları ile beraber oynar , oyuncaklarını diğer çocuklardan kıskanır , rahat su içer , yemek yer,
2-3 yaş arasıEvcilik oynar , ev işlerine yardım eder , çatal kullanır , giyimini kendi başına yapabilir , tuvaletini haber verir , bazı arkadaşlarına daha fazla ilgi gösterir ,
3-4 yaş arasıDiğer çocuklar ile etkileşim ve iletişimi iyice artmıştır , yetişkinlerin söylediklerinin büyük çoğunluğunu anlar , oyunlarındaki kurallara uymaya çalışır , kıyafetlerinin tamamını çıkarabilir , gece tuvalet kontrolünü sağlayabilir , el yüz yıkama diş fırçalama işlemini yapar ,
4-6 yaş arası Sosyal hayata adapte olmaya çalışır , arkadaşları ile uyumu artar , TV da bazı programları takip eder , kendine has özellikler belirir , etrafla etkileşimi iyice artar , kendisi masal anlatabilir.

4- Bilişsel Gelişim
a- Bebeklik Dönemi (0-2 yaş)Piaget’ye göre bu dönem de çocuklar duyusal-motor bilişsel gelişim döneminde yer alıyorlar. Duygusal motor dönem içersinde obje veya nesne devamlılığının kazanılması ile bilişsel gelişimde refleks düzeyden tepki vermeden zihinsel işlemlerin kullanılmasına bir geçiş olur. Bebekler, nesne devamlılığını kazanma sonucunda, görüş alanları dışına çıkan nesnelerin gerçekte kaybolmadığını, var olduğunu kavrarlar. Piaget, 18-24 ay arasındaki çocukların, nesnelerin ve olayların zihinsel imgelerini oluşturma yeterliliğini kazandıklarını ve sözel semboller olan sözcükler yoluyla düşünmeye başladığını ileri sürer. Bu evrenin sonunda çocuk karmaşık olmayan zihinsel işlemleri gerçekleştirebilir.
b- İlk Çocukluk Dönemi (2-6 yaş)Piaget’ye göre çocuk bu yaşta işlem öncesi dönemde yer almaktadır. İşlem öncesi dönem ikiye ayrılmaktadır:
Sembolik dönem ya da kavram öncesi dönem:2-4 yaşı kapsamaktadır. Çocuklar bu dönemde kompleks kavramları ve ilişkileri anlayamazlar, semboller geliştirirler, sembolik oyunlar oynarlar, ben merkezcidirler, objeleri tek bir özellik açısından sınıflandırabilirler, mantıkları değişken ve yüzeyseldir, tek yönlü düşünürler.
Sezgisel dönem:4-7 yaşı kapsamaktadır. Sezgilerine dayalı akıl yürütürler ve problem çözerler, üst düzey sınıflama yapamazlar, bütün ve parça arasındaki ilişkileri kuramazlar, korunum henüz gelişmemiştir, işlemleri tersine çeviremezler.
c- İkinci Çocukluk Dönemi (6-12 yaş)Piaget’ye göre çocuk bu yaşta somut işlemler dönemde yer almaktadır. 6-12 yaş grubu çocuklar, somut işlemler döneminde olmaya biyolojik ve bilişsel olarak uygun görünmektedir. Bu yaş grubunda, büyük ölçüde somut işlemler dönemine özgü özellikler gözlenebileceği gibi, bir sonraki dönemin kalıntılarına ve bir sonraki dönemin pırıltılarına rastlanabilecektir. Bu durumu özellikle öğretmenlerin bilmesi oldukça önemlidir.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder