2 Temmuz 2013 Salı

Anektod - ABC Kaydı..

ANEKTOD - ABC KAYDI

Anekdot kaydı bir kimsenin söylediklerinin veya yaptıklarının betimlenmesidir. Olayın gerçekleşmesi esnasında durumu detaylı bir şekilde bulunduğu ortam içerisinde değerlendirilir (Payne, 2003). Anekdotlar Öğretmenin birden
fazla gözlemleri sonucunda öğrencilerde gördüğü davranışı yazmasıyla oluşur. Anekdot kayıtları zaman harcamayı gerektirdiği gibi öğretmenin olayın gözlemlediği zaman görülen davranışı hemen yazmasını gerektirmektedir. Gözlem sonuçları öğretmen tarafından hemen yazılmaz sonraya bırakılırsa yazım esnasında eksik bilgiler kayıt edilebilir (Airasian, 2001; Taylor, 2003).
Öğretmenlerin sahip olduğu ön yargıları anekdot kayıtları içerisine yazılan yazıları etkileyebilmektedir. Öğretmenler anekdot kayıtlarını belli süreçler içerisinde bir arada tutmalıdır. Belirli bir zaman aralığında anekdot kaydı ile toplanmış olan bilgiler öğretmenin, öğrencilerin gelişimi ve değişimi hakkında daha ayrıntılı bilgi sahibi olmasını sağlar. Böylece öğrenciler zayıf ve güçlü oldukları alanlar hakkında da bilgi sahibi olur (Payne, 2003; Taylor, 2003)
Anekdot kaydı daha çok beklenmeyen ya da normalin dışında gelişen durumlar gözlemlendiğinde kullanılır (Ogan-Bekiroğlu, 2004).
Anekdot, gözlem sonuçlarının kaydedilmesi amacıyla geliştirilmiş özel bir formun adıdır. Anekdot, uzman, öğretmen ve yöneticilerin zaman zaman tanık oldukları ve önemli gördükleri iyi ve kusurlu olduğunu düşündükleri öğrenci davranışlarının sürekli objektif ve ayrıntılı şekilde kaydedip saklanmaları tekniğidir. Anekdotlar ayrı ayrı kartlar biçiminde hazırlanacağı gibi, taşınabilir defterler biçiminde de olabilir. Birey hakkındaki anekdotlar sonradan özetlemek ve toplu dosyalara aktarmak üzere bir zarf içine toplanacağı gibi her birey için anekdot özetleme formu da geliştirilebilir. Anekdotlarda, öğrenciye ilişkin tüm gözlemler kaydedilmez. Sıradan olmayan tipik, dikkate değer davranışların kaydedilmesi gerekli ve önemlidir.
Anekdotun amacı: Gözlem listeleri gözlenecek davranış ifadelerini içeren ve gözlemlerin işaretlenme yolu ile kaydedilmesi için kullanılan araçlardır.
Bir anekdotta; gözlemcinin adı, soyadı ve unvanı, gözlenen öğrencinin adı, soyadı, numarası, sınıfı ve şubesi, olayın geçtiği yer ve zaman, gözlenen olayın objektif olarak betimlenmesi, gözlemcinin yorumu ve önerisi için ayrılmış kısımların bulunması gerekir.
Anekdot kayıtlarına ABC kaydı da denmektedir. “A” dan kastedilen davranış öncesi, “B” den kastedilen davranışın kendisi, “C” den kastedilen davranışın sonrası olaylardır.  Bir form hazırlanır. Forum üçe bölünür, ABC diye en sona da gözlemci kısaca yorumunu yazar.
Anekdot kayıtlarını yaparken dikkat edilecek hususlar:
  1. Belirgin kısa ve açık açıklamalar yapın.
  2. Davranışın ortaya çıktığı durumu, yapılan davranışı ve neler söylendiğini kapsayacak biçimde kısa kayıtlar tutun.
  3. Gözlemlerinizi genelleme yaparak yazmayın, olayları ve davranışları olduğu biçimiyle ve davranışı en iyi tanımlayacak biçimde yazın.
  4. Anekdot gözlemlerinizi değerlendirici bir biçimde yazmayın, iyi ya da kötü kabul edilebilir ya da kabul edilemez biçimde yargılarda bulunmayın.
  5. Anekdotlara açıklayıcı, yorumlar getirici ifadeler yazmayın. 
Anekdot uygulanırken:
  1. Gözlemci, olayı kaydederken gözlediği öğrencinin hareketlerini, söylediği sözleri, ses tonunu, jest ve mimikleri ile gözlenebilen tüm duygu ve davranışlarını not alır.
  2. Gözlemci, öğrencinin çevresindeki diğer kişilerin, öğrenciye yönelik tepkilerini belirtir. Diğer öğrenci, öğretmen ya da başka kişilerin öğrenciye yönelik tepkileri de tıpkı öğrenci davranışlarının betimlenmesinde olduğu gibi ayrıntılı olarak yazılır.
  3. Olayın geçtiği zaman, ortam ya da mekânın özelliklerinin, çevredeki eşyalarının ısı, ışık, gürültü vb. gibi öğrenci davranışlarının gözlendiği anda ortamın özelliklerinin yazılması gerekir.

Anekdot kayıtlanırının üstünlükleri:
  • Doğal ortamlarda ortaya çıkan davranışların betimlenmesidir.
  • Sınırlı iletişim becerilerine sahip olan küçük çocuklarda etkili olarak kullanılır.

Anekdot kayıtlarının sınırlılıkları:
·         Anekdot kayıtlarının sınırlılıklarından biri de kayıtların uygun biçimde yapılanması için en uygun zaman diliminin belirlenmesindeki zorluklardır.
·         Kayıtlar tutulurken yansız kalmak güçtür.
·         Kayıtlar farklı yer ve zamanda tutulmalıdır.

Anekdot kaydı geliştirilebilmesi için öneriler: Payne, 2003
·                Nelerin gözlemleneceği ve bunun yanında beklenmeyen davranışlar
·                Sadece ne ve nasıl sorularının cevabı olabilecek kriterler seçilmelidir.
·                Gözlemin her periyodunun başında bölümün detayları anlatılmalıdır.
·                Derslerde konu hakkındaki her türlü durum

ABC(Anektod Kaydı):Davranış öncesi ve sonrasında neler olup bittiğine ilişkin,ayrıntılı biçimde veri toplamak için doğrudan gözlemlere yer veren kayıt türüdür.
ABC kaydı ile hedef davranışa/davranışlara karar verilebilir.

ABC Kaydı Tutarken Dikkat Edilecek Noktalar
1-Gözlenen bireyin yaptığı ve söylediği her şeyi yazınız.
2-Gözlenen bireye yapılan ve söylenen her şeyi yazınız.
3-Yorum yapmayınız ve gözlenemeyen olayları kaydetmeyiniz
4-Gözlediğiniz davranışları sıklık ve sürelerine ilişkin yaklaşık süre ve sayıları kaydediniz.
5-Gözlemlerinizi en az 3 oturum sürdürünüz.


ABC KAYIT FORMU:

Gözlemci: Fatma Özterzi
Gözlenen: Şevval Gümüş
Tarih: 28 Temmuz 2008
Yer: Sınıf
Başlama ve bitiş saati: 09.00 – 09.15

DAVRANIŞ ÖNCESİ (A)
Şevvali annesi sınıfa getirdi, elinde evinden getirdiği bebeği vardı. “Anneciğim öğretmenim ne zaman gelecek” dedi. Annesi “sen otur bebeğinle oyna öğretmenin biraz gelir” dedi. Şevval annesini öptü. “Seni çok seviyorum anne, geç kalma” dedi. Annesi “tamam” dedi ve sınıftan çıktı. Şevval etrafına bakmadan minderlere doğru yürüdü ve bebeğiyle oynamaya başladı. Öğretmen gelene kadar da hiçbir arkadaşıyla konuşmadı.

DAVRANIŞ (B)
Öğretmen sınıfa girdi, Şevval hemen yerinden kalktı ve öğretmenine sarıldı. “Evden bebeğimi getirdim. Gel beraber oynayalım” dedi. Öğretmen Şevvalle evcilik köşesine gitti. Bebeğine mama yap, ben de birazdan geleyim” dedi. Şevvalin yanından ayrıldı. Şevval oturduğu yerden kalktı, öğretmeninin arkasından gitti. Öğretmeni Ayşe ile konuşmaya başladı. Şevval bağırarak şarkı söylemeye başladı. Ayşe “bağırmasana, rahatsız oluyorum” dedi. Şevval daha yüksek sesle bağırdı. Öğretmen Şevvale baktı “yemeğini yedirdin mi?” dedi. Şevval gülümsedi. “Evet, şimdi parka götürüyorum, sende benimle gelsene” dedi. Öğretmen “Ayşe’yi çağır istersen, belki o da gelmek ister” dedi. Şevval hiçbir şey demedi. Evcilik köşesine gitti. Öğretmen Ali’nin yanına gitti. Ali ile konuşmaya başladı, Şevval öğretmenin yanına gitti ve şarkı söylemeye başladı. Ali Şevval’e “sus artık” dedi. Şevval “sana ne” dedi. Bağırarak şarkı söylemeye devam etti. Öğretmen şevvale gülümsedi, “parka gittiniz mi” dedi. Şevval “Evet, şimdi çarşıya çıktık, sende bizimle gelsene” dedi. Öğretmen “Ali de bizimle gelsin mi” dedi.

DAVRANIŞ SONRASI (C)
 Şevval hiçbir şey demedi, öğretmenin kucağına oturdu, başını göğsüne dayadı.

GÖZLEMCİNİN YORUMU
Şevval’in anne ve babası 2 hafta önce ayrılmış bundan dolayı sınıfta  öğretmeninden sürekli ilgi bekliyor. Öğretmeni ona ilgi gösterince bağırmıyor. Eğer başka arkadaşlarıyla ilgilenirse onların yanına gidip bağırıyor. Onları rahatsız ediyor.

ANEKDOT KAYIT FORMU

ÇOCUĞUN ADI-SOYADI:
TARİH:
KAYIT TUTAN:

GÖZLENEN DURUM:




GÖZLENEN MEKAN VE ÇOCUK GRUBU:


DETAYLAR:






YORUMLAR:











Öğrenci adı:                                                                                            Tarih:
Öğretmen:

Bütün dönem boyunca ….. sesiz ve pasif kaldı. ….

(Airasian, 2001;

ANEKTOD KAYDI

                                                                                                                      Tarih:

Yer:
Gözlemcinin Adı:
Gözlem Süresi:
Gözlemin Amacı:
Yapılan Etkinlik:
Gözlenen Olay:
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
      Yorumlar:…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………............
      Öneriler
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………...............................................................


Hiç yorum yok:

Yorum Gönder