BİREYSELLEŞTİRİLMİŞ
EĞİTİM PROGRAMI (BEP)
Bireyselleştirilmiş Eğitim Programı(BEP); Özel
eğitime ihtiyacı olan öğrencinin farklı gelişim alanlarında yapabildiklerini
dikkate alarak, kazandırılacak davranışların neler olduğu, bu davranışların
nerede, nasıl, kimler tarafından, hangi yöntemlerle ve ne kadar sürede
kazandırılacağını belirten, gerekli destek eğitim hizmetlerini içeren, içinde
ailesinin de yer aldığı bir ekip tarafından
hazırlanan yazılı bir programdır.
BEP;
a-Öğrencinin
eğitsel performans düzeyini,
b-RAM tarafından
gönderilen eğitim planında yer alan yıllık amaçlar ve öğrencini takip ettiği
eğitim programı temel alınarak belirlenen kısa dönemli amaçların,
c-Öğrencinin
gereksinim duyduğu destek eğitim hizmetlerinin türü, süresi, sıklığı ve bu
hizmetin kimler tarafından nasıl sağlanacağını,
d-Öğretim ve
değerlendirmede kullanılacak yöntem ve teknik, araç-gereç ve eğitim materyallerini,
e-Eğitim ortamına
ilişkin düzenlemeleri,
f-Davranış
problemlerini önlemeye ya da azaltmaya yönelik tedbirler ile uygulanacak yöntem
ve teknikleri,
g-Öğrencinin
kişisel bilgilerini içerir.
Yasal Dayanaklar: 573 sayılı
Özel Eğitim Hakkında Kanun Hükmünde Kararname’nin 4. Madde (f) bendinde “Özel
eğitime ihtiyacı olan bireyler için bireyselleştirilmiş eğitim planı
geliştirilmesi ve eğitim programlarının bireyselleştirilerek uygulanması
esastır.” Hükmü olup, bu sayede BEP yasal olarak zorunlu hale getirmiştir.
Bireyselleştirme;
Bir grubun değil, bireyin eğitim ihtiyaçlarını bugünü ya da gelecekte onun
bağımsız yaşamını kolaylaştıracak şekilde dikkate almaktır.
Eğitim
Programı;
Genel
anlamı ile bir birey ya da grubun eğitim ihtiyaçlarına cevap verecek olan
amaçlar, içerik, öğrenme öğretme süreçleri ve değerlendirme olmak üzere dört
önemli öğesi bulunan yazılı materyallerdir.
Planlama;
Programı geliştirme ve uygulama sürecidir.
BEP’in daha ayrıntılı tanımını yapmak istersek
yukarıdaki kavramlar çerçevesinde, BEP özel eğitime ihtiyacı olan öğrencinin
gelişimi veya ona uygulanan programın gerektirdiği disiplin alanlarında (öz
bakım, akademik beceriler, sosyal beceriler, iletişim vb.) eğitsel
ihtiyaçlarını karşılamak üzere uygun eğitim ortamlarından (okul, özel eğitim
okulu, özel eğitim sınıfı vb.) ve destek eğitim hizmetlerinden (destek eğitim
odası sınıf içi yardım, dil ve konuşma terapisi, fiziksel rehabilitasyon vb.)
en üst düzeyde yararlanmasını ön gören yazılı dokümandır. Bu doküman aile,
öğretmen ve ilgili uzmanların işbirliği ile planlanır. Ailenin onayı ile
uygulanır.
BEP
NEDİR?
BEP; özel eğitim
gereksinimi olan her birey için yazılı olarak geliştirilmiş ve özel eğitim
gereksinimi olan bireylerin, öğretmenlerin, anne-babaların öze gereksinimlerini
karşılamak için oluşturulmuş özel eğitim programıdır.
- Bir özel eğitim programıdır,
- Özel eğitim gerektiren birey için
geliştirilmiş ve ailesi tarafından onaylanmış bu program; bireyin, ailenin,
öğretmenin gereksinimleri doğrultusunda hazırlanmıştır ve hedeflenen amaçlarda
verilecek destek eğitim hizmetlerini içerir.
- Özel eğitim gerektiren öğrencinin, normal
sınıf düzeyinde belirlenmiş beklentilerinden farklı olarak, belirlenen bir süre
içinde öğrenme beklentilerinin, ihtiyaçlarının, ilgilerinin ve performansının
bir özetidir.
- Normal
okul programındaki değişiklikleri ve uyarlamaları içeren ve her özel eğitim
gerektiren öğrenci için hazırlanan yazılı bir plandır.
- Özel eğitim gerektiren
öğrencinin gelişimini gözlemek ve iletişim kurmak için öğretmenlere yardımcı
olan bir araçtır.
- Okul personeli ve destek
hizmetleri veren kişilerin birlikte geliştirdikleri, uygulandıkları ve
gelişmeleri izledikleri bir plandır.
- Gerektiğinde
düzeltilebilen ve değiştirilebilen esnek bir çalışma programıdır.
BEP Neleri İçerir?
1. Uzun ve kısa dönemli amaçları,
2. Destek eğitim hizmeti,
3. Yöntem ve teknik, araç-gereç ve eğitim
materyalleri,
4. Ortam,
5. Davranış problemleri,
6. Kişisel bilgileri içerir.
BEP’in Amacı
Öğrencilere en üst düzeyde yararlanabilecekleri
eğitim fırsatları sunmaktır.
BEP’
in İşlevleri Şu Şekilde Özetlenebilir.
1. BEP toplantıları, aile ve okul personeli
arasındaki iletişim aracıdır. Öğrencinin gereksinimleri, nelerin
sağlanabileceği ve karşılaşılabilecek durumların neler olabileceği konusunda
her iki tarafa da eşit söz hakkı sağlar.
2. BEP, öğrencinin gereksinimi olan özel eğitim
hizmetleri ve ilişkili destek hizmetlerin öğrenciye sunulacağına ilişkin yazılı
bir taahhüttür.
3. BEP ailenin, okulun ve ilişkili tüm birimlerin
çalışmalarını ve bunların öğrenciye katkılarını izleme ve değerlendirme
aracıdır.
BEP’in Yararları
- Çocuğun yapabilecekleri betimlenir.
- Çocuğa uygun eğitim hizmetleri sunulur.
- Çocuğun engelinden kaynaklanan farklı
gereksinimleri belirlenir.
- Çocuğun kendi öğrenmesi ile ilgili daha fazla
sorumluluk almasına yardımcı olunur.
- Çocuğun öğrenmesi izlenir.
- Çocuğun ilerlemeleri kayda alınır.
- Çocuğun ailesi ile diğer birim üyelerinin
ilişkilerine katkıda bulunur.
- Çocuğun bilgi ve beceri eksiklerinin nasıl
giderilebileceğine yol gösterir.
- Çocuğun eğitiminde karşılaşılabilecek sorunlar ve
çözümler, alınacak kararlar hakkında aile ve okul personeline eşit söz hakkı
sağlar.
- Çocuğun gelişiminin değerlendirilmesini sağlar.
- Programın, materyalin ve başlangıç noktalarının
etkililiğinin değerlendirmesine yardımcı olur.
KİMLER
İÇİN BEP HAZIRLANIR?
Eğer
bir çocuk;
- Özel eğitim
gereksinimi varsa,
- Eğitimsel performansı
olumsuz etkileniyorsa,
- Destek eğitimine gereksinim duyuluyorsa
BEP’e gereksinimi var demektir.
Bir başka deyişle okula devam eden her çocuk için
hedef aynı olsa da, tutulan yol ve yolculuğun süresi farklı olacaktır. Ancak
özel eğitim gereksinimi olan birey için bu yolun BEP süreci ile çizilmesi ve
değerlendirilmesi gerekir.
BEP;
- Hafif-Orta-Ağır düzeyde zihinsel yetersizliği,
- İşitme-Görme-Ortopedik yetersizliği,
- Birden fazla alanda yetersizliği,
- Sinir sisteminin zedelenmesi sonucu ortaya çıkan
yetersizlik,
- Dil ve konuşma yetersizliği,
- Dikkat eksikliği ve hiperaktivite bozukluğu olan
bireyler,
- Özel öğrenme güçlüğü,
- Duygusal uyum güçlüğü,
- Sosyal uyum güçlüğü,
- Süreğen hastalığı olan,
- Otizm,
- Üstün ve özel yeteneği olan bireylere uygulanan
eğitim-öğretim programlarını kapsar.
A.3.BEP
HAZIRLAMA SÜRECİNE KİMLER KATILIR?
BEP Süreci
BEP süreci 7 temel aşamadan oluşur:
1- Bireyselleştirilmiş eğitim programını
hazırlayacak ekibin oluşturulması
2- Çocuğun eğitsel performans düzeyinin belirlenmesi
3- Uygun eğitim ortamları ve bu ortamlarda sunulacak
destek hizmetlerin belirlenmesi
4- Bireyselleştirilmiş öğretim programlarının
hazırlanması
5- Uzun ve kısa dönemli amaçların belirlenmesi
6- Uygun öğretim materyalleri ve öğretim
yöntemlerinin belirlenmesi
7- BEP’in uygulanması, izlenmesi ve
değerlendirilmesi için sorumluların belirlenerek zaman çizelgesinin
hazırlanması ve değerlendirme biçimine karar verilmesi. Aile onayı.
BEP’i Kim Hazırlar?
Özel eğitim ve kaynaştırma uygulamaları yapılan okul
ve kurumlarda, özel eğitime ihtiyacı olan bireyler için, BEP’in geliştirilmesi,
uygulanması, izlenmesi ve değerlendirilmesi amacıyla “BEP Geliştirme Birimi” oluşturulur. Bu birimlerin, yakın
çevrelerinde birim kurulamayan kurumlardaki özel eğitime ihtiyacı olan
bireylere de destek eğitim vermesi için hizmet alanları özel eğitim hizmetleri
kurulu tarafından belirlenir.
BEP’i “BEP
Geliştirme Birimi” hazırlar.
Kurum müdürü veya görevlendirdiği müdür
yardımcısının başkanlığında,
1- Gezerek özel eğitim görevi verilen öğretmen,
2- Aile,
3- Özel eğitime ihtiyacı olan öğrenci,
4- Rehber öğretmen – Psikolojik danışman, Eğitim
programları hazırlamakla görevli öğretmen,
5- Özel eğitime ihtiyacı olan öğrencinin sınıf
öğretmeni veya hazırlanan programın içeriğine uygun branş öğretmeni,
6- Gerektiğinde izleme, tanılama ve değerlendirme
ekibinden görevli bir kişiden oluşur.
BEP Geliştirme Biriminde Üyelerin Görevleri
Başkan;
1. Birimi oluşturur, üyeleri belirler, toplantıları
planlar.
2. Bireyselleştirilmiş eğitim programı
geliştirilmesi, uygulanması, izlenmesi ve değerlendirilmesi sürecinde, bireyin
ihtiyaçları doğrultusunda kurum içi düzenlemeleri yapar.
3. Bireyselleştirilmiş eğitim programı
geliştirilmesi sürecinde yapılan çalışmaları, değerlendirmeleri izler, ihtiyaç
duyulan araç-gerecin geliştirilmesi veya sağlanması için özel eğitim hizmetleri
kurulu ile eşgüdümlü çalışır.
Gezerek
Özel Eğitim Görevi Verilen Öğretmen;
Kurumun olanaklarına ve bireyin ihtiyaçlarına göre
hazırlanan bireysel eğitim planlarını, kaynaştırma uygulamaları yapılan
kurumlar ile özel eğitim kurumlarında uygular.
1. Değerlendirme ölçeklerinin geliştirilmesinde
görüşünü bildirir.
2. Gerektiğinde bireye, aileye, öğretmene ve kuruma
bilgi verir.
Öğretmen;
1. Bireyselleştirilmiş eğitim programlarının
hazırlanmasında, uygulanmasında ve değerlendirilmesinde etkin görev alır.
2. Planlanan eğitim programlarını uygulamaya
dönüştürür.
3. Bireyin gelişimine göre yeni bireysel eğitim
programı önerileri hazırlar.
Aile;
1. Bireyselleştirilmiş eğitim programının
geliştirilmesi sürecinde ihtiyaçlarını iletir.
2. Çocuğu ile ilgili hedeflerini ve planlarını
belirtir.
3. Eğitim programının uygulanması sırasında
çalışmalara etkin bir şekilde katılır, gerektiğinden eğitim araç-gereç desteği
sağlar.
Özel
Eğitime İhtiyacı Olan Birey;
1. Bireyselleştirilmiş eğitim programlarının
hazırlanışı sırasında kendi ihtiyaçları ve isteklerini belirtir.
2. Çalışmalara etkin biçimde katılır.
3. Değerlendirme sonrasında çıkan eğitim önlemi ve
yöneltme kararında isteğini belirtir.
Rehber
Öğretmen – Psikolojik Danışman;
1. Bireyin özel eğitim ihtiyaçları doğrultusunda
görüşünü belirtir ve bireye rehberlik yapar.
2. Bireyin gelişimini izler.
Eğitsel
Tanılama, İzleme ve Değerlendirme Ekibi Temsilcisi;
1. Birey için saptanan destek eğitim hizmetlerinin
uygulanmasında rehberlik eder.
2. Bireyin gelişimini okul rehberlik ve psikolojik
danışma hizmetleri servisi ile işbirliği içinde izler.
Eğitim
Programları Hazırlamakla Görevlendirilen Öğretmen;
1.Bireyselleştirilmiş eğitim programlarının
hazırlanmasında, uygulanmasında ve değerlendirilmesinde etkin görev alır.
2. Değerlendirme ölçekleri geliştirir. İhtiyaç
duyulan araç-gerecin geliştirilmesi veya sağlanması için başkan ile eşgüdümlü
çalışır.
3. Bireyin gelişimine göre yeni bireyselleştirilmiş
eğitim programları önerileri hazırlar.
4. Gerektiğinde bireye, aileye, öğretmene
danışmanlık yapar.
BEP
EKİP ÇALIŞMALARI NELERDİR?
BEP
ekibi görevlerini beş evrede gerçekleştirir:
1. Değerlendirme öncesi çalışmalar
2. Değerlendirme
3. Yerleştirme
4. Program geliştirme
5. BEP'nın izlenmesi ve değerlendirilmesi
1.
Değerlendirme öncesi çalışmalar
- Gönderme sürecinin düzenlenmesi.
- Ailenin haberdar edilmesi ve onayının alınması.
- Ekipteki kişilerin bilgilendirilmesi.
- Çocuğun değerlendirileceği alanların belirlenmesi.
- Değerlendirme için gerekli ölçümlerin zaman
çizelgesine bağlanması.
- Toplantı zamanlarının belirlenmesi.
2.
Değerlendirme
Özel gereksinimli öğrencinin performans düzeyini
belirlemek üzere yapılan bir dizi ölçmeyi içerir. Değerlendirmenin yapılması
için standart testler, ölçüt bağımlı testler, doğal gözlemler, anne baba,
öğretmenle görüşme gibi teknikler izlenir. Bu tekniklere; önceki aşamada
belirlenen gelişim alanları, çocuğun özrünün eğitsel performansa olası
etkileri, yaşı, yaşadığı çevre, bu çevrede kullanılan dil gibi faktörler
dikkate alınarak karar verilir. Gerekli ölçmeler yapıldıktan sonra elde edilen
veriler yorumlanır.
3.
Yerleştirme
Bu evrede, değerlendirme evresinde ulaşılan
sonuçlara bağlı olarak çocuğun yerleştirileceği eğitim ortamına, gereksinim
duyulan destek hizmetlere ve bunların sürelerine, zamanına ve kim tarafından yürütüleceğine
karar verilir.
4.
Program geliştirme
Bu evre iki temel aşamadan oluşmaktadır. Birincisi,
programın hazırlanmasıdır. Değerlendirme aşamasında elde edilen verilere dayalı
olarak (bu veriler öğrencinin performans düzeyini gösterir) öğrencinin bir yıl
sonunda kazanacağı uzun dönemli amaçlara, kısa dönemli amaçlara, kullanılacak
öğretim yöntemlerine ve materyallere karar verilir. Bunlar öğrencinin
programına yazılır. İkinci aşama ise hazırlanan programın uygulanmasıdır.
5.
BEP 'nin izlenmesi ve değerlendirilmesi
Bu evrede, öğrencinin bireyselleştirilmiş eğitim
programında yer alan amaçlara ulaşılıp ulaşılmadığını ve alınan kararların
doğru olup olmadığını belirlemek, gerekirse değişiklikler yapmak için program
izlenir ve değerlendirilir.
Sınıf öğretmeni, öğrenciyi akademik becerilerle
ilgili değerlendirip bu konuda gereksinimleri, amaçları ve yöntemleri önerir.
Okul rehber öğretmeni davranış sorunlarını belirleyebilir. Özel eğitim
öğretmeni programın hem belli bölümlerinin uygulanmasından hem de programın
izlenmesi ve değerlendirilmesinden sorumlu olabilir.
BEP
Geliştirme Biriminin Çalışmalarını Engelleyen Faktörler
- Ekip üyelerinin rollerini bilmemeleri
- Ailenin sorumluluklarını yerine getirmemesi
- Ekip üyeleri arasında rol dağılımının dengesizliği
- Yapılan hataların tolera edememeleri
- Liderlik özelliğinin ve İletişim becerilerinin
eksikliği
- Anlaşılır dil kullanmama
- Toplantılara katılmama
BEP
HAZIRLAMAK İÇİN HANGİ DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ KULLANILIYOR?
BEP geliştirme birimi, üyelerin değerlendirme
raporlarını alır ve BEP’ in amaçları doğrultusunda, bireydeki ilerlemeyi
değerlendirir.
Bu değerlendirmeye göre, ilerleme kaydedilmişse
BEP’in sonraki amaçları belirlenir. Öngörülen süre içerisinde
bireyselleştirilmiş eğitim programının uzun dönemli amaçları doğrultusunda
ilerleme kaydedilememişse, ilerlemeyi sınırlandıran ya da engelleyen nedenler
belirlenir.
Değerlendirme çocukların akademik, davranışsal ya da
fiziksel özelliklerini belirlemek ve bu özelliklere göre kararlar vermek
amacıyla veri toplama sürecidir.
Özel Eğitim Alanında Değerlendirmenin Temel İlkeleri
- Değerlendirme, yetersizliği olan her çocuğun
bireysel gereksinimlerine göre gerçekleştirilmelidir.
- Değerlendirme verileri, özel eğitime gereksinimi
olan çocukla ilgili yasal ve özellikle öğretimsel kararlar almak için
kullanılmalıdır.
- Değerlendirme, öğretimsel amaçlar gibi eğitimle
ilgili bilgiyi tanımlamalıdır.
- Değerlendirmede öğrencinin performansı kadar
öğrenme ortamı da incelenmelidir.
- Değerlendirme sürecinde sadece standart testler
değil, çeşitli değerlendirme teknikleri kullanılmalıdır. Özellikle öğretimle
doğrudan ilişkisi olan informal değerlendirme tekniklerine yer verilmelidir.
- Değerlendirme bir ekip yaklaşımı ile
gerçekleştirilmelidir. Özel eğitimci bu ekibin önemli bir üyesidir.
- Değerlendirme sürecinde dil ve kültürel öğeler
dikkate alınmalıdır.
- Öğretim programları sürekli olarak izlenmeli ve
değerlendirilmelidir.
- Akademik, dil ve diğer beceri alanlarının
değerlendirilmesi için yeni testler ve yöntemler geliştirilmeli ve
kullanılmalıdır.
- Değerlendirme sürecinde kullanılan yöntemler
okulöncesi dönemdeki çocukların gereksinimlerini belirlemek için uygun
olmalıdır. Çocukları standartlaştırılmış testlerle değerlendirirken dikkatli
olunmalıdır
Niçin Değerlendirme Yapıyoruz?
- Tarama/ başvuru amacıyla
- Tanılama(seçilebilirlik-uygunluk) amacıyla
- Eğitsel planlama amacıyla (BEP)
- Bireyselleştirilmiş öğretim planlarının (BÖP)
uygulanması amacıyla
- Gelişmeleri kaydetmek amacıyla
- Programı değerlendirmek amacıyla
Tarama/Gönderme
- Daha ayrıntılı tanılamaya ve değerlendirmeye yönlendirilecek
çocukları belirlemek için yapılan özet bir değerlendirme çalışması
- Erken sağaltım
- Erken çocuklukta özel eğitim
- Zihinsel sağlık/Sosyal hizmet
- Sağlık sistemleri
Tanılama
(Teşhis)
- Çocuk erken sağaltım ya da sağlık hizmetleri için seçilmiş
ise, fiziksel ya da gelişimsel problemlerin yapısını ve anlamını öğrenmek için
bir ya da daha çok gelişim alanlarında ayrıntılı bir değerlendirmeye yer vermek
Programa
Dayalı Değerlendirme (Programlanmış-Sürekli Değerlendirme)
- Çocuğun varolan performans düzeyini belirle-meye
yardım eden ayrıntılı bir değerlendirme
- Bu tür bir değerlendirme;
- Çocuğun performansını belirlemeye yardım eder
- Programı planlamaya yardım eder
- Hedeflenen uzun ve kısa dönemli amaçları tanımlar
- Çocuğun zaman içindeki ilerlemelerini
değerlendir-meye hizmet eder
Değerlendirme
Sürecine Katılanlar
- Özel eğitim öğretmeni
- Sınıf öğretmeni
- Anne-baba
- Okul destek personeli
- Tıbbi personel
- Fizyoterapist
- Konuşma terapisti
A.5.3.
Eğitsel Değerlendirmenin Basamakları
BASAMAKLAR
|
SÜREÇ
|
SONUÇLAR
|
TARAMA
|
Öğrencilerin gözlenmesi, test puanlarının gözden
geçirilmesi ve öğretimde değişikliklerin yapılması
|
Öğrencinin gelişim alanlarındaki problemlere bağlı
olarak potansiyel engel durumuna sahip olduğu belirlenir.
|
BAŞVURU
|
Problemlere çözüm getirme uğraşıları sonucunda
okul daha fazla bilgiye ihtiyacı olduğuna karar verir.
|
Öğrencinin özel eğitime gereksinimi olup
olmadığını belirlemek için değerlendirmeye gönderilir.
|
BEP değerlendirme planın hazırlanması
|
Problemlere çözüm getirme uğraşları sonucunda okul
daha fazla bilgiye ihtiyacı olduğuna karar verir.
|
Değerlendirme için gerekli işlemler, personel ve
zaman belirlenir. Aileden izin alınır.
|
Uygulama, puanlama ve yorumlama
|
Değerlendirme yapacak üyeler öğrenciyi test eder,
sınıfta gözler ve görüşmeler yapar.
|
Kullanılan uygun formal ve informal değerlendirme
araçlarının sonuçları elde edilir.
|
Sonuçların rapor edilmesi
|
Değerlendirme sonuçları birleştiriliri tartışılır
ve öğrencinin yeterlilik ve yetersizlik alanları belirlenir.
|
Değerlendirme verileri yorumlanır ve öğrencinin
ebeveyn ve diğer ekip üyeleriyle tartışılır.
|
Özel eğitim için uygunluğuna karar verme
|
Test verileri ve diğer bilgiler uygun ölçütlerle
karşılaştırılır. Akademik ve sosyal davranışlar için toplantılar yapılır.
|
Ekip üyeleri değerlendirme verilerine ve
öğrencinin ihtiyaçlarına göre özle eğitim hizmetleri almaya karar verir.
|
BEP desenleme
|
Ekip üyeleri öğrencinin öncelikli gereksinimlerini
belirler ve öğretim planı geliştirir.
|
Ekip öğrencinin var olan performansını, uzun ve
kısa dönemli amaçlarını belirler ve uygun bir ortama yerleştirir.
|
BEP için ailenin izninin alınması
|
Ebeveyn BEP hazırlanmasına ve değerlendirilmesine
katılır.
|
Öğrencinin ailesi, özel eğitim kurumuna
yerleştirmede de dâhil BEP’ nin tüm maddeleriyle hem fikir olduklarını
belirtirler.
|
FORMAL DEĞERLENDİRME (STANDARTLAŞTIRILMIŞ
TESTLER)
- Formal değerlendirme öğrencilerin çeşitli öğretim
alanlarındaki durumlarının AYNI YAŞ grubundaki diğer bireylere kıyasla nasıl
olduğunu belirlemek amacıyla gerçekleştirilir.
- Standart testler;
- Öğrencinin gelişim
düzeyini açıklar,
- Öğrenciyi tanılar ve
bir öğretim kurumuna yerleştirir,
- Öğrencinin
gelecekteki gelişim düzeyini tahmin etmeye hizmet eder.
İNFORMAL DEĞERLENDİRME (ÖĞRETMEN YAPIMI
ARAÇLAR)
- İnformal değerlendirme öğrencilerin çeşitli
öğretim alanlarındaki İŞLEVDE bulunma düzeylerini belirlemek amacıyla
gerçekleştirilir.
- İnformal değerlendirmeler,
- Öğrencinin eğitim
gereksinimlerinin belirlenmesinde,
- BEP’nin geliştirilmesinde,
izlenmesinde,
- Programın
değerlendirilmesinde kullanılır.
ÇEVRESEL DEĞERLENDİRME ALANLARI
- Günlük yaşam alanı,
- Boş zaman alanı,
- Toplumsal alan,
- İş ve meslek alanı
- Çevresel Değerlendirme Sürecinin Aşamaları
Nelerdir?
- Program alanlarının belirlenmesi
- Şu anda ve gelecekte bulunacağı ortamların
belirlenmesi
- Belirlenen ortamların alt ortamlara ayrılması
- Seçilen alt ortamlardaki etkinliklerin
belirlenmesi
- Etkinliklerin yerine getirilmesi için gerekli
becerilerin açıklanması
OYUNA DAYALI DEĞERLENDİRME
- Oyuna dayalı değerlendirme, oyun sırasında bir
çocuğun gözlenmesi ve elde edilen bilgilerin analiz edilmesini gerektirir.
- Oyuna değerlendirme;
- gelişimsel,
- disiplinler arası,
- dinamik,
- işlevsel bir
değerlendirme yaklaşımıdır.
- 6 ay ile 6 yıl arasındaki tüm çocuklara
uygulanabilir
AİLE DEĞERLENDİRMESİ
- Özel gereksinimli çocuklar için hazırlanacak programların
aile odaklı olması gerekir.
- Aile değerlendirilmesinde;
- Anne-baba ve çocuk
etkileşimlerini etkileyen özellikleri,
- Aile ve çocuk
etkileşimleri,
- Aile gereksinimleri,
- Çocuğun gelişimindeki
önemli olaylar ve
- Ailenin güçlü ve
zayıf yönler belirlenmelidir.
Eğitsel Değerlendirme
Süreci
Değerlendirme
kabaca bir birey hakkında karar vermek için yapılan bilgi toplama sürecidir ve
bu süreç farklı amaçlar için gerçekleştirilir. Bu amaçlar, engelli ya da risk
durumunda olduğu düşünülen öğrencileri belirleme, sınıflama ve programa
yerleştirme, bireyselleştirilmiş eğitim programı hazırlama, uygun hedef ve
amaçları seçme, öğrenme stratejilerini belirleme ve uygulanan program sonucunda
gelişmenin değerlendirilmesi olarak sıralanabilir.
Değerlendirmede
kullanılacak araçlar, yöntemler ile değerlendirmenin nerede ve kimler
tarafından yapılacağı, değerlnedirmenin yukarıda sıralanan amaçlarına göre
farklılık göstermektedir. İlk belirleme aşamasında yapılan değerlendirme daha
çok tarama amacıyla yapılan değerlendirmedir ve genel eğitim
okullarında/sınıflarında öğrenim gören engelli ya da risk durumunda olduğundan
şüphe edilen öğrencileri belirlemek için yapılır. İlk belirleme aşaması
informal bir süreçtir ve gözlem, görüşme, kontrol listesi, ölçüt, bağımlı ölçü
aracı gibi informal değerlendirme araçları kullanılarak gerçekleştirilir.
Gönderme Öncesi
Süreç ve Ayrıntılı Değerlendirme Süreci;
- Tarama
– İlk Belirleme → Tüm Öğrenciler
-
Gönderme Öncesi → Bazı Öğrenciler
-
Gönderme → Özel eğitim ve ilgili hizmetlere
gereksinim duyan öğrenciler
-
Ayrıntılı Değerlendirme
Eğitsel
Değerlendirme ve BEP Hazırlama Süreci;
Tarama – İlk
Belirleme
|
|
Gönderme
Öncesi Müdahale
|
|
Başarılı süreç tamamlanır.
|
Başarılı Değil:
Değerlendirme için gönderme
|
Ayrıntılı
Değerlendirme
|
|
Özel eğitim hizmetlerine gereksinim yoktur.
|
Özel eğitim hizmetleri için uygundur.
|
Yerleştirme:
En az kısıtlayıcı çevre
|
|
Program
Planlama: Bireyselleştirilmiş
|
|
Eğitim Planı
|
|
Özel Eğitim
Hizmetlerinin Uygulanması
|
|
İzleme ve Değerlendirme
|
|
Özel eğitim sonlandırılır.
|
Özel eğitim devam eder.
|
Değerlendirmede
kullanılan kaynak ve yöntemler
- Sevk
etme (gönderme) formu
- Okul
kayıtları (karne, ruhsal dosya vb.)
-
Standart testler (zeka, başarı, kişilik vb.)
-
Gelişimsel ölçekler
- Kaba
değerlendirme formları
-
Kontrol listeleri
- Ölçüt
bağımlı testler
- Gözlem
-
Görüşmeler
-
Çalışma örnekleri
-
Danışma
- Aile
görüşmeleri
- Ölçüt
bağımlı değerlendirme sonuçları
- Doktor
raporları
- Sınıf,
ev, çevre gözlemleri
-
Hazırladığı ödevler
-
Öğretmen raporları ve görüşmeleri
-
Standart test sonuçları
- Okul
personelinin veya ailenin yaptığı gözlemler
-
Öğrencinin kendisinden alınan bilgiler
Akademik
Performans;
- Ölçüt
bağımlı testler
- Kaba
değerlendirme formu
-
Kontrol listeleri
- Norm
bağımlı testler
-
Öğretmen raporu
- Olay
kaydı
- Sınıf
içi çalışma örnekleri
-
Anne-baba görüşmeleri
-
Öğretmen görüşmeleri
- Gözlem
Sosyal-Duygusal
Durum;
-
Anne-baba görüşmeleri
-
Öğretmen görüşmeleri
- Gözlem
-
Öğrencilerle görüşme
Motor Beceriler;
-
Standart testler
- Ölçüt
bağımlı testler
-
Kontrol listeleri
- Gözlem
- Olay
kaydı
İletişim Durumu;
-
Standartlaştırılmış alıcı/ifade edici dil testi
-
Yapılandırılmamış karşılıklı konuşma
-
İşaret/sözel becerilerin gözlemi
-
İşitsel süreç (gelişimsel-tıbbi geçmiş)
-
Odyometrik değerlendirme
İşitme;
-
Odyolojik inceleme
-
Öğretmen görüşmesi
- Aile
görüşmesi
Görme;
-
Optometrik inceleme
-
Snellen tarama testi
- Klinik
gözlem
-
Öğretmen görüşmesi
- Aile
görüşmesi
Fiziksel;
-
Fiziksel muayene
- Tıbbi
geçmiş
İlerlemeyi
engelleyen nedenler;
1. Öğrenciden kaynaklanan
nedenler,
2. Öğretim ile ilgili
nedenler,
3. Ortamdan kaynaklanan
nedenler,
4. Anne-babadan
kaynaklanan nedenler,
5. BEP geliştirme birimi
ile ilgili nedenler,
6. Eğitim personeli ile
ilgili nedenler.
B.
KAYNAKLAR
2-
Edubilim Forumları (2013), Öğretmenlere
Özel Bölüm, Bep Nasıl Hazırlanır?
(http://www.edubilim.com/forum/bep_nasil_hazirlanir-t11297.0.html) (Erişim Tarihi -
18.10.13)
3- Gürkan
M. (2010), Okullarımızda 3N 1K (Neden-Niçin-Nasıl Kaynaştırma) Yönetici,
Öğretmen ve Aile Kılavuzu, İ.Aygül Matbaası, Ankara.
4- Kargın
T. (2007), Eğitsel Değerlendirme ve Bireyselleştirilmiş Eğitim Programı
Hazırlama Süreci, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim
Dergisi, 8 (1) : 1-13.
5- Milli
Eğitim Bakanlığı (MEB) (2013), İzmir – Aliağa Rehberlik ve Araştırma Merkezi,
BEP Nasıl Hazırlanır?
(http://mebk12.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/35/02/959733/dosyalar/2012_12/11021717_bephazirlama.pdf) (Erişim Tarihi -
18.10.13)
6- Okul
Psikolojik Danışmanlık ve Rehberlik (OkulPDR) (2013), Bireyselleştirilmiş
Eğitim Programı (BEP) Hakkında.
( http://www.okulpdr.net/bepbirim.htm) (Erişim Tarihi -
18.10.13)
7- Özel
Eğitimci (2013), Bep Nasıl Hazırlanır? (http://ozelegitimci.blogcu.com/bep-nasil-hazirlanir/6137397) (Erişim Tarihi -
18.10.13)
8-
Özel Eğitimciyiz (2013), BEP İle İlgili
Dosyalar. (http://www.ozelegitimciyiz.com/uyeliksiz.php?id=9) (Erişim Tarihi -
18.10.13)
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder