6 Temmuz 2013 Cumartesi

Kaynaştırma Eğitimi..

Kaynaştırma eğitimi , özel eğitim gerektiren bireylerin, yetersizliği olmayan akranları ile birlikte eğitim ve öğretimlerini resmi ve özel; okul öncesi, ilköğretim, orta öğretim ve yaygın eğitim kurumlarında sürdürmeleri esasına dayanan, destek eğitim hizmetlerinin sağlandığı özel eğitim uygulamalarını ifade ediyor. (Özel Eğitim Hizmetleri Yönetmeliği Madde 67)

Bu maddede ifade edildiği gibi kaynaştırma eğitimi zihin, işitme, görme, ortopedik, dil ve konuşma güçlüğü, dikkat eksikliği ve hiperaktivite, özel öğrenme güçlüğü, otistik ve duygusal güçlük ve sosyal uyum güçlüğü gibi alanlarda özel eğitim gerektiren çocuklarımızın akranlarıyla birlikte eğitim almalarını hedefliyor. Bu çocuklarımızın özellikleri, öğrenme yeterlilikleri ve öğrenme hızları dikkate alınarak, düzenlemeler yapılması, destek eğitim programları uygulanması esasına dayanan bu eğitim modelinde esas olan bireyselleştirilmiş eğitim programlarıdır. Çocuklarımızın bireysel gelişim özellikleri ve öğrenme yeterlilikleri dikkate alınarak, iletişim becerileri ile akademik ve sosyal becerilerin geliştirilmesi üzerinde yoğunlaşmış gelişimsel eğitim uygulanması bu eğitim programının temelini oluşturmaktadır.

Bu noktadan hareketle akranlarıyla birlikte eğitim almakta var olan özrü nedeniyle zorlanan çocuklarımız rehberlik ve araştırma merkezlerinde incelenerek performanslarına dayalı bir çalışma sonucunda kaynaştırma programına yönlendirilmektedirler. İl Özel Eğitim Hizmetleri Kurul Kararı ile kaynaştırma eğitimine yerleştirilen öğrenciler okulunda oluşturulan Bireyselleştirilmiş Eğitim programları Geliştirme Birimince değerlendirilir. Bu birim; kurum müdürü veya görevlendireceği müdür yardımcısının başkanlığında, gezerek özel eğitim görevi verilen öğretmen, aile, özel eğitim gerektiren öğrenci, rehber öğretmen-psikolojik danışman, eğitim programları hazırlamakla görevlendirilen öğretmen, özel eğitim gerektiren öğrencinin sınıf öğretmeni veya hazırlanan programın içeriğine uygun branş öğretmeni, gerektiğinde izleme tanılama ve değerlendirme ekibinden görevli bir kişiden oluşur. Bu birimin temel üyesi olan siz veliler çocuğunuz için hedeflenen uzun ve kısa dönemli eğitim amaçlarını belirlemede bu birimin en büyük yardımcısı olacaksınız. Çocuğunuzu ve yapabileceklerini en iyi şekilde gözlemleyen sizlersiniz. Kaynaştırma eğitimiyle çocuğunuzun akademik gelişiminin yanı sıra sosyal ve duygusal gelişimini de göz önünde bulundurularak sınıf ve okul ortamında yapılacak çalışmaların yanında ev ortamında da desteğinizle eğitimden en iyiyi almasına yardımcı olabileceksiniz.

Neden kaynaştırma eğitimi ?Aynı havayı soluyup, aynı gelişimsel aşamalar geçip belli noktalarda olumsuzluklarla karşılaşmış ve o olumsuzlukların karşılığında bir çok güzellikten mahrum insanların daha fazla güzelliklerden mahrum bırakılması doğru değildir.

Her ne kadar bu olay iyi bir niyeti ifade etse de, bu iyi niyet normal bireylerle işitme veya başka özürlere sahip insanlarla arada olan engellin artırılmasından öteye gidememektedir. Sonuçta özürlü bireyler toplumun bir parçasıdır ve hep ait oldukları yerde bulunmaları gerekmektedir.Normal bireylerle özürlü bireyler arasında formal-kurumsal gruplaşmalara sebep olunmaktadır. Bu gruplaşmalar özürlü bireylerle, normal bireyler arasında doğal ayrılıklara sebep olmaktadır.

Özür; millet, din, takım ,cemaat, vb. bir ayrılık sebebi haline gelmektedir.Özürlü birey kaynaştırma ortamında normal akranları ile daha çok iletişim içine girebilir. Bu da dil, zihin ve sosyal faaliyetler açısından özürlü bireylerin daha iyi ortamların paylaşımına yardımcı olur.Toplumsal bilinç noktasında olumsuz yargılar yerini objektif gözlemlere bırakır.Bireyselleştirilmiş eğitimle desteklenen kaynaştırma uygulamaları ile öğrenciler daha başarılı olabilir.

KAYNAŞTIRMAKaynaştırma, özel gereksinimli bireylerin, engeli olmayan akranları ile birlikte, aynı eğitim kurumlarında eğitilmesi uygulamasıdır(Özel Eğitim Hizmetleri Yönetmeliği,md.67). Kaynaştırma her tür ve düzeyde engele sahip öğrenciler için uygulanabilir. Kaynaştırma ortamı, özel gereksinimi olan bir öğrencinin günlük doğal yaşantısını ı sürdürdüğü ortama benzerlik gösterdiği için uyum noktasında daha az engelleyicidir. Bu da ilerleyen yaşlarda engelli bireylerin topluma uyumu noktasında daha çok fayda sağlamaktadır

KAYNAŞTIRMA UYGULAMASININ İLKELERİKaynaştırma yoluyla eğitim uygulama ilkeleri şunlardır

a) Özel eğitim gerektiren her bireyin akranları ile birlikte aynı kurumda eğitim görme hakkı vardır.
b) Hizmetler bireylerin yetersizliklerine göre değil, bireylerin eğitim gereksinimlerine göre planlanır
c) Hizmetler okul merkezli olur.
d) Karar verme süreci aile-okul-eğitsel tanılama, izleme ve değerlendirme ekibi dayanışmasına dayalı olarak gerçekleşir.
e) Bütün bireyler öğrenebilir ve öğretilebilir.f) Kaynaştırma, bir program dahilinde verilen bir özel eğitim uygulamasıdır.

KAYNAŞTIRMA YOLUYLA EĞİTİM UYGULAMA ÖLÇÜTLERİKaynaştırma yoluyla eğitim uygulama ölçütleri şunlardır:

a) Kaynaştırma uygulamaları yapılan kurumlarda özel eğitim gerektiren öğrencinin gereksinimleri çerçevesinde kurumun fiziksel, sosyal, psikolojik ortamında ve eğitim programlarında destek hizmetler ile gerekli düzenlemeler (kaynak oda, rehberlik ve psikolojik danışma servisi, bireyselleştirilmiş eğitim programları geliştirme ve uygulama birimi kurulması; rampalar, ses yalıtımı, ışık düzenine dikkat edilmesi gibi) yapılır.
b) Kaynaştırma uygulamalarına devam edecek öğrencilerin birden fazla yetersizliği olmamasına, erken yaşta tanılanmış, ailesinin iş birliğine açık ve eğitim almaya yatkın, cihaz kullanması gerekenlerin mutlaka cihazlandırılmış, zihinsel öğrenme yetersizliği olan öğrencilerin hafif ve orta düzeyde zihinsel yetersizliği olmalarına dikkat edilir.
c) Kaynaştırma uygulamaları yapılan kurumlarda tüm kurum personelinin, öğrencilerin, ailelerin ve yakın çevrelerinin özel eğitim gerektiren öğrencilerin bireysel ve gelişim özellikleri hakkında bilgilendirilmeleri esastır
d) Kaynaştırma uygulamalarında öğretim programları, programın amaçları bireye uyarlanarak uygulanır, bireyselleştirilmiş eğitim programları ile desteklenir.

KAYNAŞTIRMA EĞİTİMİNİN FAYDALARIKaynaştırmanın faydaları beş grupta incelenebilir.

Kaynaştırmanın işitme engelli bireye yönelik faydaları:1-Dilin kullanımına yönelik daha çok fırsat bulur. Bu sayede dili daha çok kullanamaya gayret gösterir.
2-Normal bireylere formal bir yakınlık sağlanmış olur. Toplum olarak zorunluluk olmadan zora talip olmamamız, yapabileceğimiz bir çok eylemi engellemektedir. Formal bir düzenleme ile zora talip olma sağlanmış olur. 3-İşitmeden kaynaklanan eksiklikten doğabilecek olumsuzluklar normal bireylerle beraber olunarak aşılmaya çalışılır. Bu da ileriki yaşamda karşılaşacakları olumsuzluklara karşı hazırlıklı olmaya yardımcı olur.

Normal bireylere yönelik faydaları:1-Kaynaştırma sınıfındaki normal öğrenciler, bireyler arasındaki farklılıklara karşı daha hoşgörülü olmayı öğrenir.
2-Normal öğrencilerin işbirliği ve yardımlaşma becerilerini artırır.

Özürlü bireyin ailesine yönelik faydaları:1-Çocuklarının topluma uyum noktasında yaşayacakları problemlerinde destek sağlar.
2-Özürden kaynaklanan eksiklik, farklılık, eziklik vb. duyguların ortadan kalkmasına yardımcı olur
3-Problemlerinin paylaşımından dolayı rahatlarlar ve çocuklarının daha iyi bir duruma gelmesine yönelik daha çok gayret gösterirler.

Öğretmene yönelik faydaları:1-Öğretmenlik bilgi ve becerilerine katkıda bulunur. Bu sayede özürlü bireylerle karşılaştıklarında nasıl bir yol izleyecekleri konusunda öngörüleri oluşur
2-İş birliği ile çalışma konusunda daha çok pratik yapma imkanı ortaya çıkar. Bu sayede okul çalışanları, aileler ve öğrencilerle daha çok iletişim kurma imkanı bulunur.

Topluma yönelik faydaları:1-Toplumun yanlış tutum ve davranışlarını azaltır(acıma, hor görme, korkma vb.).
2-Özürlü çocukların eğitimi noktasında etkin katılımı sağlanmış olur.
3-Özürlülerin eğitiminde toplumsal bilinçlenme gerçekleşir.

KAYNAŞTIRMADA KARŞILAŞILABİLECEK OLASI GÜÇLÜKLER1-Öğrencinin ortamı kabullenmemesi. Kendini sınıf arkadaşlarından soyutlaması.
2-Fiziki ortamın öğrencinin özrüne cevap verebilecek nitelikte olmaması.
3-Normal öğrencilerden gelebilecek olumsuz etiketlemeler ve dışlama.
4-Ailenin aşırı koruyucu tavrı.
5-Öğretmenin branş dışından olmasından dolayı, özürlü öğrenciyi kabullenememesi. Sınıf ortamında gereken yakınlığı ve uyum çalışmalarını gerçekleştirememesi.
6-Öğretmene ve öğrenciye uzman desteğinin verilememesi. Bu nedenle eğitimin istenilen doğrultuda yürütülememesi.

Kaynaştırma eğitiminin yararları• Özel Eğitime İhtiyacı Olan Bireylere,
• Normal Çocuklara,
• Ailelere,
• Öğretmenlere yararları vardır.

Özel Eğitime İhtiyacı Olan Bireylere Yararları• BEP aracılığı ile kapasite ve öğrenme hızına göre eğitim alır.
• Kendine güven, takdir edilme,işe yarama, cesaret,sorumluluk gibi sosyal değerleri gelişir.
• Özelliklerine uygun ortamdan dolayı uyum ve başarısı artacaktır.
• Olumsuz davranış yerine olumlu davranışları artacaktır.
• Normal öğrencilerle birlikte çalışmaları daha büyük başarılar için kendilerinde istek ve cesaret uyandırır.
• Bu öğrenciler normal öğrencilerden bazı davranışları öğreneceklerdir.
• Eğitim programlarına ek olarak aile eğitimi, sosyal, kültürel ve serbest zaman etkinlikleri sayesinde öğrenmeleri gelişir.

Normal Çocuklara Yararları• Özürlü bireye karşı kabul, hoşgörü, yardımlaşma, demokrasi ve ahlaki anlayışları gelişir.
• Bireysel farklılıkları doğal karşılar ve saygı gösterir.
• Kendi yetersizliklerini görme , bunları kabul etme ve giderme davranışları gelişir.
• Özürlülerle birlikte yaşamayı öğrenir.
• Liderlik ,model olma ve sorumluluk duygusu gelişir.

Ailelere Yararları• Çocuk üzerindeki beklentileri çocuklarının kapasiteleriyle uygunluk göstermeye başlar.
• Okula bakış açıları değişir.
• Çocukların ilgi ve ihtiyaçları konusunda daha sağlıklı bilgi edinirler.
• Aile içi çatışmalar azalır ve aile sağlığı artar.
• Çocuklarına nasıl yardım edecekleri konusunda yeni yollar öğrenirler.

Öğretmenlere Yararları• Şartsız kabul, sabır, hoşgörü, bireysel özelliklere saygı davranışları gelişir.
• B.E.P hazırlama ve uygulamada daha başarılı olurlar.
• Eğitimde ekonomiklik ve fırsat eşitliği sağlanır.
• Kaynaştırma öğrencisi ile yapılan çalışmalar sayesinde öğretim becerileri gelişecek ve deneyimleri artacaktır.

Kaynaklarhttp://www.aktuelpsikoloji.com/haber.php?haber_id=1532

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder